Pengembangan Media Pembelajaran Puisi Dengan Memanfaatkan Aplikasi Powtoon Sebagai Alternatif Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19 SMA Negeri 1 Wanasari
Abstract
This study aims to find out (1) the needs of teachers and students for poetry learning media by utilizing the powtoon application as an alternative learning during the pandemic, (2) knowing the drafting of learning media by utilizing the powtoon application as an alternative learning during the pandemic, (3) validation test of poetry learning media by utilizing the powtoon application as an alternative to learning during the pandemic. The method used in this research is research and development (R&D) from Borg and Gall which is adapted to research needs, namely the ADDIE model. This research was conducted at SMA Negeri 1 Wanasari. The type of data collected in this study is descriptive quantitative obtained through a needs questionnaire and a validation test questionnaire as a research instrument. The results of the expert assessment were based on three aspects according to Wahono, namely (1) software aspects 88.2%, (2) learning design aspects 84.5%, (3) visual communication aspects 90.6%. The results from the average of the three aspects used are 87.7% which are categorized as very feasible.
References
Astika, Anggoro, & Andrini. 2019. Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika. 2 (2), hal. 85–96. Online: https://journal.rekarta.co.id/index.php/jp3m/article/view/214
Azhar, Arsyad. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Rafindo Persana
Ismail, Ahlan. 2021. Motivasi Belajar dalam Penggunaan Media Pembelajaran Android pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (Studi Kasus Kelas X di SMA Muhammadiyah 1 Unismuh Makasar. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makasar.
Kurniawan, Prasetyo Yuli. 2016. Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Prosedur Kompleks Yang Bermuatan Nilai-Nilai Kewirausahaan Untuk Peserta Didik Sma/Ma. Tesis. Semarang: Program Pascasarjana Unnes.
Mardiyani, Supendi, & Suparman. 2021. Pengembangan Media Articulate Storyline Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Kelas X Sma Negeri 2 Sukabumi. GERAM (Gerakan Aktif Menulis). 9 (2), hal. 82–91. Online: https://journal.uir.ac.id/index.php/geram/article/view/7315
Nabilah, Dina. 2022. Implementasi Media Pembelajaran Aplikasi Gamifikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.
Purnani, Sulianingsih, & Widyantari. 2022. Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Kreatif Berbasis Teknologi. PROSPEK. 1 (1), hal. 25–31. Online: https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/prospek/article/view/1718
Pusdiklat MENDIKBUD. 2020. Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid– 19). Online: https://pusdiklat.kemdikbud.go.id/surat-edaran-mendikbud-no-4-tahun-2020-tentang-pelaksanaan-kebijakan-pendidikan-dalam-masa-darurat-penyebaran-corona-virus-disease-covid-1-9/
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kaualitatif Dan R&D. Bandung.CV Alfabeta.Oharudi
Wahono, R., S. 2006. Aspek dan Kriteria Penilaian Media Pembelajaran. On Line at http://romisatriawahono.net/2006/06/21/aspe k-dan-kriteria-penilaianmediapembelajaran/ 10 Januari 2013.
Yuli, D., & Ervinalis N. 2017. Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Peserta Didik Iis Kelas X Di Sma Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. Histori: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah. 12 (1), hal. 15–24. Online: https://doi.org/10.33373/his.v2i1.158